Hoe lang mag uw auto bij een laadpaal staan?
18-12-2024
Nieuws
Het aantal elektrische voertuigen groeit snel in Nederland. Elke dag komen er ook nieuwe laadpalen bij welke druk bezocht worden. Soms wekken situaties waarbij een auto te lang een laadpaalplek bezet houdt ergernis op bij andere weggebruikers.
Zolang u aan het laden bent is er echter geen tijdslimiet hoe lang u bij een laadpaal mag staan. Wel moeten hier een aantal voetnoten bij gezet worden, welke we verder in dit artikel uitlichten.
Wie mag wel en niet parkeren?
Over het algemeen mag u niet op een laadplek staan als u geen elektrische auto heeft. Doet u dit toch riskeert u een boete van € 90. Zelfs als u wel een elektrische auto heeft is er een verschil tussen parkeren en laden.
Op sommige plekken kunt u gewoon staan met de auto, zonder dat u laadt. Terwijl op andere plekken het alleen is toegestaan een laadplek in te nemen als u daadwerkelijk gaat laden. Hier mag u dus alleen staan gedurende de tijd dat u aan het laden bent.
Wettelijke en ongeschreven regels
Als we puur naar de wet kijken mag iedereen de elektrische auto laden bij een publieke laadpaal. En hoe lang dat duurt, dat maakt niet uit. Het gaat hier wel expliciet om auto’s en niet om elektrische scooters of fietsen. De wettelijke regels verschillen per gemeente. Meestal staat alles netjes aangegeven op de borden. Zolang u parkeert met de intentie om te laden is er niets aan de hand.
De ongeschreven regels gaan meer om het sociale aspect van laadpalen delen. Niemand zit te wachten op een (elektrische) auto die wél op een kostbare laadplek staat, maar niet aan het laden is. Ofwel een volle accu, ofwel de stekker helemaal niet aangesloten. Zeker het aansluiten van de stekker, maar niet laden is uit den boze. Echter verwacht niemand dat u ’s nachts uw bed uitkomt om de zojuist opgeladen auto van de plaats te halen.
Manieren om te lang bij een laadpaal staan tegen te gaan
Het te lang staan bij een laadpaal, ook wel laadpaalkleven genoemd, is een bekend probleem. Met de aanwas van nieuwe elektrische voertuigen zal dit zo blijven. Wel zijn er al een aantal maatregelen van kracht om dit tegen te gaan.
Zo is er een blokkeertarief in het leven geroepen door sommige laadpaalaanbieders. Zij rekenen een bedragen bovenop het laadbedrag. Als u dus een volle accu heeft, maar nog steeds op de laadplek staat, blijft u doorbetalen. Dit wordt in werking gezet door een tijdslot. Bijvoorbeeld na 4 of 5 uur betaalt u pas het blokkeertarief.
De snellader
Bij de snellader wordt er nog meer gelet op de tijd die u doorbrengt aan de laadpaal. Waar het soms zo is dat er een rij staat om gebruik te mogen maken van de snellader. In dit geval is het de bedoeling dat u de accu oplaadt tot het punt dat u genoeg heeft om de rit af te maken, niet meer. Meestal staat u hier niet langer dan een half uur tot een uur.
Vergeet de parkeerkosten niet
Het feit dat u de auto naast de laadpaal zet, maakt nog niet dat u geen parkeerkosten hoeft te betalen. Let dus altijd op of het een betaald parkeren plaats is. Dan komen deze kosten namelijk bovenop de laadkosten.
Ook hier zien we dat dit een effectieve maatregel is om langladers of laadpaalklevers tegen te gaan. De bestuurders komen vanzelf uiteindelijk terug, omdat de parkeerkosten oplopen.
Terug naar overzicht